Poznaj 8 korzyści ze świadomego oddychania

/
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Oddychanie jest dla nas najbardziej naturalną czynnością pod słońcem, wykonujemy około 20 000 oddechów w ciągu jednego dnia. To część procesu życia – oddech warunkuje nasze istnienie. Jak często jednak oddychamy świadomie? Warto się tego dowiedzieć, świadome oddychanie to bowiem klucz do dobrego samopoczucia. Sprawdź dlaczego. 

1. Opanowanie emocji

Warto skupić myśli na czymś przyjemnym – aby sesja była możliwie jak najbardziej efektywna, umysł powinien współpracować z ciałem. Emocje są nierozerwalnie związane z oddechem. Kiedy jesteśmy podekscytowani, zdenerwowani lub przestraszeni – oddychamy szybciej. Świadome oddychanie ma więc ogromne znaczenie w procesie radzenia sobie z negatywnymi skutkami stresu. Wyciszając się podczas sesji oddechowej, uspokajamy tętno i możemy obniżyć ciśnienie – kiedy serce bije wolniej, automatycznie uspokaja się także nasz umysł.

2. Głęboki relaks

Jedna sesja świadomego oddychania powinna trwać od 15 minut do 25 minut i aby osiągnąć najlepsze efekty, należy zadbać o to, by nam nie przeszkadzano. Warto również przygotować odpowiednio otoczenie – właściwa muzyka czy aromaterapia są dobrym pomysłem na wzmocnienie pozytywnych efektów z sesji, choć nie są koniecznie. Kiedy jesteśmy gotowi, zajmujemy odpowiednią pozycję, a następnie zamykamy oczy, aby odciąć się od rozpraszających bodźców 

3. Oddychanie przeponą

Kiedy jesteśmy już odpowiednio przygotowani, świadomie oddychać jest stosunkowo prosto. Szereg czynności do wykonania to tak naprawdę cykl głęboki wdech – przeniesienie powietrza do przepony – naturalny wydech. Należy wykonać głęboki wdech nosem, aby nabrać dużo powietrza – klatka piersiowa powinna się unieść. Następnie powietrze z płuc przenosimy do przepony, która znajduje się w dolnej części brzucha. Na końcu wykonujemy wydech, wypuszczając powietrze z przepony. Na tym właśnie polega relaks poprzez świadomy oddech. Musimy jednak przy tym pamiętać, że jeśli poczujemy się źle, powinniśmy przestać głęboko oddychać.

4. Wyciszenie

Największą zaletą świadomego oddychania jest fakt, że to jedna z najlepszych technik do wyciszenia się. Świadome oddychanie to jedna z podstawowych technik medytacji – pozwala na wejrzenie w głąb własnego umysłu, a co za tym idzie na swoistą autoterapię. Doświadczamy wtedy uczucia bezpieczeństwa.

5. Dotlenienie całego ciała

Należy wspomnieć także o tym, że głębokie oddechy powodują lepsze dotlenienie całego organizmu. Tlen jest niezbędny naszemu ciału do procesu spalania, w efekcie czego tworzy się energia. 

6. Ułatwienie porodu

Świadome oddychanie to także technika stosowana w szkołach rodzenia, gdzie uczy się głębokich, przeponowych oddechów. Ćwiczenia ułatwiają poród, wzmacniają i jednocześnie rozluźniają mięśnie brzucha. 

7. Najbardziej naturalny sposób oddychania

Warto wspomnieć, że oddychanie przeponą jest najbardziej naturalnym sposobem oddychania, tak bowiem robiliśmy jako dzieci. Jest to też doskonały sposób, by na nowo zaprzyjaźnić się ze swoim ciałem i stać się bardziej samoświadomym człowiekiem. 

8. Poprawa jakości snu

Świadome oddychanie to możliwie najdokładniejsze skupienie się na własnym oddechu. Możliwe do praktykowania w każdym miejscu i czasie – w drodze do pracy czy podczas odpoczynku w domu. Wystarczy znaleźć odpowiednio wygodną pozycję, ważne jednak, by pozycja obrana podczas świadomego oddychania była możliwie jak najbardziej naturalna. Sesja ćwiczeniowa wykonywana na leżąco często kończy się snem, co przyczynia się do poprawy jakości snu i jest pomocne w leczeniu bezsenności. 

(fot. pixabay.com)

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Ostatnie wpisy
Rekomendowane
Czy twój styl życia jest zgodny z twoją obecnością w internecie?
/
Czy twój styl życia jest zgodny z twoją obecnością w internecie?
Sprawdź, czy twoje działania online odzwierciedlają twoje codzienne nawyki i wartości. Dowiedz się, jak twoja obecność w sieci może wpływać na twoje życie.
Najnowsze badania pokazują, że co trzeci Amerykanin mierzy się z „poważną samotnością”
/
Najnowsze badania pokazują, że co trzeci Amerykanin mierzy się z „poważną samotnością”
Wyniki raportu pokazują skalę problemu wywołanego pandemią koronawirusa.
Cybuch do bonga: Wzbogać swoje doświadczenie z fajką wodną
/
Cybuch do bonga: Wzbogać swoje doświadczenie z fajką wodną
W tym artykule zapoznamy się z tym unikalnym elementem, opiszemy jego funkcję i korzyści oraz podzielimy się kilkoma wskazówkami dotyczącymi jego użytkowania. Przygotuj się na odkrycie, jak cybuch do bonga może wzbogacić Twoje doświadczenie z fajką wodną.