Nawyki, które zabierają Ci czas

/
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Czasem trudno zauważyć, jak błahe z pozoru zwyczaje odbierają ogromną ilość czasu, który mógłbyś spożytkować na naprawdę ważne rzeczy. Zobacz, jakie nawyki zabierają Ci czas, i jak się od nich uwolnić.

Internet

Dzięki niemu łatwiej znieść oczekiwanie w kolejce do kasy czy lekarza, z nim szybciej mija czas w autobusie czy pociągu. Gdy jednak godzinami „siedzisz” w telefonie w domu, możesz być pewny, że nie zdążysz zająć się tym, co zaplanowałeś. Wyjście z sytuacji jest jedno: ogranicz czas spędzany w sieciach społecznościowych, wydziel sobie maksimum czasu na sprawdzanie poczty i scrollowanie stron.

Rozmowy przez telefon

Nierzadko w rozmowie telefonicznej jeden rozmówca potrzebuje wylać swoje żale, a drugi biernie słucha, nie mając odwagi przerwać rozmowy. Tymczasem w danym wypadku wyjście z sytuacji jest jedno – musisz otwarcie powiedzieć, że nie masz czasu na rozmowy przez telefon, i w miarę możliwości zaproponować spotkanie w cztery oczy.

Spożywanie posiłków przy włączonym telewizorze

Włączony telewizor sprawia, że nie tylko jesz więcej, niż potrzebujesz, lecz także spędzasz nad talerzem nie kwadrans, a godzinę. Jeśli trudno Ci jeść w ciszy, włącz sobie muzykę – telewizja w danym przypadku pożera Twój czas.

Robienie zakupów w dużych centrach handlowych

Jeśli masz możliwość zrobienia zakupów nieopodal domu, nie warto z przyzwyczajenia wyruszać do centrum handlowego, tracić czasu na dojazd, chodzenie od regału do regału, przyglądanie się towarom i stanie w długich kolejkach. Ale już zwyczaj robienia zakupów na zapas, na kilka dni wprzód, zaoszczędzi Twój czas. Nie będziesz musiał każdego dnia tracić czasu na podróż do sklepu.

Wielozadaniowość

To, co ładnie wygląda w CV, niekoniecznie sprawdza się w praktyce. Przełączanie się między zadaniami to także praca, która odbiera Ci czas. W efekcie realizujesz je dłużej niż gdybyś przystępował do nich po kolei. Wykorzystuj więc swoją supermoc w awaryjnych sytuacjach. A na co dzień wybieraj jednozadaniowość – unikniesz stresu i rozkojarzenia.

Komplikowanie prostych spraw

Nawet codzienne rutynowe zadania wykonujesz nazbyt sumiennie, odrzucasz oczywiste rozwiązania, siląc się na oryginalność. Poświęcasz zbyt wiele czasu drobiazgom, dążąc do perfekcji. Wszystko to niewarte jest jednak starań, tracisz tylko swój czas i energię, której zabraknie Ci na naprawdę ważne sprawy. 

Gdy wykonujesz jakieś zadanie, zastanów się nad jej realnym znaczeniem. To pomoże Ci przestać się oszukiwać. Inna sprawa, jeśli swoim nadmiernym pietyzmem starasz się odłożyć nieprzyjemne zadanie na później. Jeśli tak, co prędzej się do niego zabieraj!

Zbyt napięty harmonogram

Rozpisałeś sobie wszystkie sprawy, którymi musisz się zająć, i jesteś z siebie dumny – ale tylko przez chwilę. Szybko się okazuje, że nie wszędzie właściwie oszacowałeś czas potrzebny do wykonania konkretnego zadania. Co więcej, do Twojej listy dołączają nowe bieżące zadania, których nie dało się zaplanować. W efekcie masę czasu tracisz na modyfikację planu dnia w warunkach pilnych zajęć i terminów. 

Żeby tego uniknąć, planuj mniej spraw, żeby mieć pewność, że ze wszystkim zdążysz. Zostawiaj w kalendarzu puste pola na nieprzewidziane, nagłe wypadki.

Zdjęcie główne: Eddy BillardHire/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Ostatnie wpisy
Rekomendowane
Odkrywaj siebie na nowo. Praktyczne porady na odmienienie codziennych nawyków
/
Odkrywaj siebie na nowo. Praktyczne porady na odmienienie codziennych nawyków
Zmieniaj swoją codzienność dzięki praktycznym poradom, które pomogą Ci odkryć nowe strony siebie. Podpowiemy kiedy, jak i dlaczego warto wprowadzić zmiany w swoje nawyki.
Psychoterapia – poznaj jej rodzaje
/
Psychoterapia – poznaj jej rodzaje
Jakie są najważniejsze rodzaje psychoterapii i co je odróżnia od siebie? Podpowiadamy.
Jak utrzymywać work-life balance?
/
Jak utrzymywać work-life balance?
Chcesz utrzymać równowagę między życiem zawodowym a prywatnym? Przygotowaliśmy wskazówki, jak to zrobić.