Czy stres wpływa na pracę serca?

/
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.

Stres jest nieodłącznym elementem naszego życia. Potrafi towarzyszyć wielu zarówno tym pozytywnym jak i negatywnym wydarzeniom życiowym. Pamiętajmy jednak, że po przez zmienność osobniczą każdy z nas pewne sytuacje może postrzegać i przeżywać nieco inaczej. Stres może być pozytywny i mobilizujący nasz do działania. Jednak znacznie częściej obserwujemy jego negatywne skutki. Szczególnie jeśli jest on długofalowy. Konsekwencje stresu mogą dotyczyć niemal każdej sfery organizmu 

Czy stres wpływa na pracę serca?

Tak, zdecydowanie! Podczas sytuacji stresowych w organizmie dochodzi do licznych zmian metabolicznych i hormonalnych. Najczęstszą konsekwencją jest przyspieszenie akcji serca, aż do odczucia kołatania. Jest to wynik wyrzutu m.in. adrenaliny. Przewlekły stres może zwiększać ryzyko incydentów sercowo-naczyniowych, czyli np. zawału. 

Pamiętajmy jednak, że kołatanie serca może mieć wiele mniej lub bardziej groźnych przyczyny i nie powinno być ono nigdy bagatelizowane. Wcześnie podjęta diagnostyka, pozwala na szybsze wykrycie chociażby groźnych dla życia arytmii i wczesne wdrożenie leczenia. 

Więcej cennych informacji na temat przyczyn i diagnostyki kołatania serca znajdziesz pod adresem: https://holterdodomu.pl/kolatanie-serca

Jakie są inne konsekwencje stresu? 

Są one bardzo liczne i mogą się nasilać wraz z przedłużającą się ekspozycją na bodźce stresowe. Zaliczymy tu np.:

  • drżenie rąk
  • nudności oraz bóle brzucha
  • zwiększoną potliwość
  • zaburzenia łaknienia oraz gastryczne
  • wydłużenie rekonwalescencji
  • zaostrzenie lub dekompensację chorób przewlekłych np., cukrzycy, chorób tarczycy
  • zaburzenia psychiczne (np. rozwój depresji)
  • zaburzenia gospodarki hormonalnej prowadzące np. do rozregulowania cyklu miesięcznego kobiet czy rozwoju insulinooporności

Pamiętajmy jednak, że stres nie jest jedynym czynnikiem negatywnie wpływającym na pracę serca jak i cały organizm. Takich czynników jest znacznie więcej, ale kiedy działają one równocześnie, ryzyko zaburzeń pracy serca czy chorób układu sercowo- naczyniowego i innych znacznie wzrasta.

Co jeszcze może mieć negatywny wpływ na nasze serce?

  1. Dieta obfita w duże ilości: soli (WHO jasno zaleca, aby dzienne spożycie soli wynosiło poniżej 5 gramów), cukru czy tłuszczów nasyconych. Substancje te w nadmiarze przyczyniają się do rozwoju przede wszystkim otyłości, ale i zaburzeń lipidowych. Powinniśmy unikać produktów typu fast food, wszelkich gotowych dań, soków czy innych napojów zawierających często ogromne ilości cukru. 
  2. Niska lub niemal zerowa aktywność fizyczna. W tej kwestii WHO również daje jasne zalecenia. Wskazane jest, aby tygodniowa ilość wysiłku fizycznego wynosiła min. 300 minut. Co daje np. 5 treningów w tygodniu, trwających 60 minut. Czas ten można spożytkować jeżdżąc na rowerze, pływając czy po prostu spacerując.
  3. Papierosy, alkohol i inne substancje psychoaktywne.
  4. Deficyt snu. 
  5. Nieprawidłowa kontrola i leczenie już zdiagnozowanych dolegliwości takich jak: nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, zaburzenia lipidowe, arytmie.

Jeśli zauważysz u siebie objawy takie jak: uczucie kołatania czy nierównej pracy serca, powtarzające się uczucie duszności czy dyskomfortu w klatce piersiowej, zawroty głowy nie bagatelizuj ich. Objawy te powinny skłonić do podjęcia diagnostyki kardiologicznej. Szczególnie przydatnym badaniem jest tutaj Holter EKG. Badanie to łatwo i szybko, a przede wszystkim bez kolejki zamówisz pod adresem: https://holterdodomu.pl/holter-do-domu-24h

Zdjęcie główne: pexels.com/LinkedIn Sales Navigator

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Ostatnie wpisy
Rekomendowane
Czy umiesz słuchać swoich emocji? Sekrety uważności w codziennym życiu
/
Czy umiesz słuchać swoich emocji? Sekrety uważności w codziennym życiu
Dowiedz się, jak uważne słuchanie swoich emocji może poprawić Twoje stosunki, zdrowie i samopoczucie. Odkryj tajemnice uważności i naucz się żyć tu i teraz.
Jak wybrać dobrego psychoterapeutę?
/
Jak wybrać dobrego psychoterapeutę?
Jeżeli poszukujesz dobrego psychoterapeuty, koniecznie sprawdź, na co zwrócić uwagę przy wyborze. W tym artykule dowiesz się, co trzeba wiedzieć, wybierając psychoterapeutę.
Wizyta u psychologa – czy jest się czego obawiać?
/
Wizyta u psychologa – czy jest się czego obawiać?
Wizyta u psychologa potrafi być dla nas bardzo stresującym przeżyciem. Czy jednak jest się czego obawiać i czy można przygotować się na spotkanie z takim specjalistą?