Pranajama, czyli sztuka oddychania

/
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Świat jogi, choć coraz bardziej popularny, nadal dla wielu pozostaje zagadką. Jednym z jego elementów jest pranajama, czyli sztuka oddychania. O co chodzi w jej praktykowaniu?

Czym jest pranajama?

Spotyka się stwierdzenia, że istotę praktyk sztuki oddychania lepiej oddaje sformułowanie umiejętność poprawnego oddychania. Praktykujące ją osoby wychodzą z założenia, że nieprawidłowe oddychanie ma zły wpływ na nasze zdrowie: ciało jest niedostatecznie zaopatrywane w tlen i spowolniona jest przemiana materii. W pranajamie chodzi o to, aby poprzez zróżnicowane ćwiczenia być bardziej świadomym własnego oddechu i umieć go pogłębiać.

Skąd się wywodzi?

Pranajama jest sztuką wywodzącą się z Półwyspu Indyjskiego. Jej praktykowanie ma duże znaczenie z punktu widzenia jogi klasycznej, gdzie stanowi czwarty z ośmiu jej członów. Jest też jednym z filarów, obok asana i krija, hathajogi. W tradycyjnym rozumieniu jogin pragnie kontrolować swój oddech po to, żeby usunąć przeszkody na drodze poznania, wniknąć w nowe stany świadomości, choćby do marzeń sennych. W klasycznym wydaniu pranajama składa się z trzech faz:

  • puraka – wdechu,
  • reczaka – wydechu,
  • kumbhaka – zatrzymaniu oddechu.

Jakie korzyści daje pranajama?

Pranajamy nie trzeba koniecznie rozumieć w sensie religijnym lub filozoficznym. Ćwiczenie oddechu pozwala na osiągnięcie licznych korzyści fizycznych i psychicznych. 

Korzyści fizyczne płynące z pranajamy

Dzięki pełnemu oddychaniu całą powierzchnią płuc ma być możliwe:

  • zmniejszenie ciśnienia krwi w organizmie,
  • obniżenie tętna,
  • zwiększenie się wydolności organizmu.
Spencer Selover/Pexels

Korzyści psychiczne

Z praktykowania pranajamy płyną także liczne korzyści psychiczne. Do najważniejszych z nich należą:

  • wzmocnienie poziomu koncentracji,
  • obniżenie poziomu stresu,
  • uspokojenie.

Jak wygląda praktyka pranajamy?

W ćwiczeniach jogi pranajama jest jednym z ważnych elementów, które należy ćwiczyć. Określa się ją przy tym jako trudną i wymagającą długiej praktyki. 

Kiedy ćwiczyć pranajamę i jak długo to robić?

Pierwsze ćwiczenia nie muszą być długie – wystarczy 10 do 20 dni każdego dnia. Istotna jest właśnie regularność. Zaleca się wykonywanie pranajamy przy pustym żołądku. Stąd też dogodnym momentem może być czas przed kolacją. Optymalnie będzie wtedy, gdy sesję zakończymy na 20 – 30 min przed posiłkiem. 

Jaka pozycja obowiązuje przy ćwiczeniach pranajamy?

Przy praktykowaniu pranajamy należy utrzymywać pozycję siedzącą, która pozwala na wyprostowanie kręgosłupa. W ostateczności można nawet wybrać siedzenie na krześle; byle było dość twarde, aby utrzymywać kręgosłup w wyprostowanej pozycji. 

Od czego zacząć praktykę?

Pranajama jest trudną sztuką, nie trzeba więc zrażać się już po pojawieniu się pierwszych trudności. 

Różnorodność technik pranajamy

W praktyce trudno jest mówić o jednym rodzaju ćwiczeń, które można określić jako praktykowanie pranajamy. Do najczęstszych należą:

  • wydłużenie wdechu i wydechu,
  • oddech naprzemienny – za każdym razem inną dziurką, 
  • zatrzymywanie oddechu.

Dopiero długa praktyka pozwala na osiągnięcie w tych kategoriach ponadprzeciętnych rezultatów. Skupienie się na oddechu ma również taki aspekt, że jest postrzegany jako podstawowy proces fizjologiczny: przetrwamy bez niego zaledwie 3 minuty, podczas gdy bez wody 3 dni, bez jedzenia nawet 30 dni. 

Uważność oddechu, czyli wstęp do pranajamy

Praktyki pranajamy powinno się zacząć od skupienia na samym procesie oddychania. Pozwoli to na opanowanie niezbędnych podstaw, które będą potrzebne przed przejściem do bardziej skomplikowanych technik. Należy próbować sobie uświadomić oddech, skupić na jego przebiegu. Już samo to powinno sprzyjać uspokojeniu i wyrównaniu jego tempa. Koncentracja na oddechu pozwala jednocześnie na zdystansowanie się od myśli i oczyszczenie umysłu z tego, co sprzyja ich gonitwie. To zaś może być doskonałym wstępem do dobrego i aktywnego dnia, pozbawionego niepotrzebnych trosk.  

Fot. Alfonso Cerezo/Pixabay

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Ostatnie wpisy
Rekomendowane
Lekarze specjaliści – najważniejsze informacje na ich temat
/
Lekarze specjaliści – najważniejsze informacje na ich temat
banie o zdrowie powinno być kluczowym elementem w życiu każdego człowieka, niezależnie od jego wieku.
Olej z pestek dyni – właściwości i zastosowanie
/
Olej z pestek dyni – właściwości i zastosowanie
Poznaj zastosowanie i właściwości oleju z pestek dyni!
Różnorodność i funkcjonalność nowoczesnych rozwiązań optycznych: od jednoogniskowych do progresywnych
/
Różnorodność i funkcjonalność nowoczesnych rozwiązań optycznych: od jednoogniskowych do progresywnych
Zbadaj zrozumienie i zastosowanie nowoczesnych rozwiązań optycznych, począwszy od soczewek jednoogniskowych, poprzez wieloogniskowe, aż po progresywne, dzięki temu artykułowi.