Lubisz współpracować z innymi? Poznaj zasady efektywnej współpracy

/
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Wiele zawodowych, ale i życiowych celów osiąga się w kooperacji. Co zrobić, żeby współpraca była bardziej efektywna? Jakimi narzędziami się posłużyć? Oto garść porad, które przydadzą się zarówno w pracy projektowej, jak i przy współpracy np. freelance.

Co najmocniej wpływa na efektywność współpracy w ramach grupy?

  • dobra komunikacja wewnątrz grupy – ważne, żeby opierała się nie tylko na przejrzystym i zrozumiałym sposobie informowania o ważnych dla współpracy rzeczach, ale także na umiejętności słuchania innych. Brak jasności w komunikacji nie powinien być przemilczany, ale rodzić pytania z prośbą o doprecyzowanie wypowiedzi. To pomaga uniknąć niepotrzebnych nieporozumień, 
  • spójność – ten aspekt wyznacza poziom rozwoju więzi pomiędzy członkami przynależnymi do grupy, gdzie ważną cechą jest lojalność. Wysoki poziom spójności będzie zachęcał nowe osoby do dołączenia do zespołu,
  • wsparcie udzielane innym członkom – życzliwe podejście do innych jest elementem poprawiającym współpracę, bezpardonowa rywalizacja niszczy więzy,
  • zaufanie do innych, odpowiedzialność – wiara w sumienne wykonywanie swoich obowiązków przez kolegów sprawia, że lepiej pracujemy, nie popadając we frustrację (‘’znowu wszystko na mojej głowie’’),
  • budowanie dobrej atmosfery – zgrany zespół buduje się także poprzez działania integracyjne poza pracą, choćby przez wspólne wyjścia,
  • umiejętność współdziałania – przejawia się w podziale zadań i ich realizowaniu niezależnie od siebie tak, aby składały się na osiągnięcie wspólnego celu,
  • sprawne przekazywanie poleceń – powinny być określane w jasny i zrozumiały sposób, aby łatwo było odczytać ich sens,
  • delegowanie zadań – działanie w taki sposób, aby równomiernie obarczać pracą członków zespołu; ma znaczenie także, jeśli chodzi o ponoszenie odpowiedzialności za jej wykonanie,
  • szacunek do innych członków – docenianie innych przekłada się na nasze poczucie wzajemnej wartości, dowartościowany zespół pracuje zaś  bardziej efektywnie.
fot. fauxels/Pexels

Jak poprawić efektywność współpracy? 8 ważnych zasad

Niezależnie od poziomu efektywności współpracy w grupie, warto podejmować działania nad poprawą tego wskaźnika. Fakt, że udało się osiągnąć wysoki poziom, nie oznacza, że jest to czas, żeby na tym poprzestać. Specyfika pracy z ludźmi jest taka, że nawet w bardzo sprawnie działającej grupie coś może się zepsuć – mechanizm ‘’zacina się’’ w niespodziewanym momencie. Warto więc co jakiś czas działać profilaktycznie. Oto pomysły na poprawienie efektywności współpracy:

  1. Rozwiązywanie konfliktów

Nie można się łudzić, że uda się uniknąć tarć. Trzeba jednak nauczyć się nimi zarządzać tak, żeby stały się napędem dla twórczej pracy: powinny sygnalizować różny sposób widzenia fundamentalnych spraw, co wzbogaci zespół. Trzeba za to zadbać, żeby nie łączyły się z budowaniem wrogości wśród członków zespołu.

  1. Lepsze poznawanie współpracowników

W pracy spędzamy istotną część życia. Dobrze, żebyśmy znali tych, z którymi przyszło nam pracować. To daje podstawy do wzmożonego zaufania i wiary w odpowiedzialność współpracowników za powierzone im zadania.

  1. Stosowanie narzędzi do zarządzania projektami

Inwestycja w aplikacje do zarządzania projektami to pójście z duchem czasu. Nowoczesne technologie powinny wspierać współpracę ludzi – to prawdziwie potrzebna strona innowacyjności.

  1. Budowanie różnorodności kompetencji

Efektywność wzmaga się wtedy, gdy dobierając nowych członków zespołu, postawimy na osoby o unikalnych kompetencjach, których dotąd nie było w zespole. To poszerzy jego możliwości.

  1. Korzystanie z porad zewnętrznych ekspertów

Czasami trudno jest samemu zdiagnozować problemy, które występują wewnątrz organizacji. Potrzebne jest spojrzenie ‘’z zewnątrz’’. Stąd audyt wykonany przez fachowca może się okazać kluczowy dla kierunku pracy nad efektywnością w zespole.

  1. Poprawa komunikacji w zespole

Pogłębiona umiejętność słuchania i tworzenie przestrzeni do rozmów zawsze są ważne. Warto dać członkom zespołu czas na swobodne wyjaśnienie swoich racji i rozmowę.

  1. Nagradzanie członków

Niewątpliwie efektywność współpracy poprawia się wtedy, gdy członkowie grupy czują, że nagradza się ich za lepsze efekty. Nie zawsze musi być to nagroda wymierna – czasem ważna jest już sama pochwała.

  1. Piętnowanie szkodliwych nawyków

Na bieżąco warto wskazywać te nawyki, które szkodzą efektywności współpracy w zespole. Szybka reakcja nie pozwoli na narastanie problemów.

fot. Krakenimages/Unsplash

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Ostatnie wpisy
Rekomendowane
„Na zdrowy rozum. Dlaczego podejmujemy nieracjonalne decyzje?” – premiera książki
/
„Na zdrowy rozum. Dlaczego podejmujemy nieracjonalne decyzje?” – premiera książki
Poradnik o logicznym myśleniu może odmienić sposób postrzegania źle podjętych decyzji.
Masz ochotę na kubek gorącej czekolady? Oto najlepsze przepisy
/
Masz ochotę na kubek gorącej czekolady? Oto najlepsze przepisy
Nie wyobrażasz sobie jesienno-zimowego wieczoru bez kubka gorącej czekolady? Sprawdź, jak sprawić, aby napój był pyszny i zdrowy!
Jak dobrze dobrać biustonosz – praktyczne porady dla każdej kobiety
/
Jak dobrze dobrać biustonosz – praktyczne porady dla każdej kobiety
Odkryj praktyczne porady, aby odnaleźć idealnie dopasowany biustonosz. Idealne porady dla każdej kobiety, aby poczuć się komfortowo i pewnie.