Wiele zawodowych, ale i życiowych celów osiąga się w kooperacji. Co zrobić, żeby współpraca była bardziej efektywna? Jakimi narzędziami się posłużyć? Oto garść porad, które przydadzą się zarówno w pracy projektowej, jak i przy współpracy np. freelance.
Niezależnie od poziomu efektywności współpracy w grupie, warto podejmować działania nad poprawą tego wskaźnika. Fakt, że udało się osiągnąć wysoki poziom, nie oznacza, że jest to czas, żeby na tym poprzestać. Specyfika pracy z ludźmi jest taka, że nawet w bardzo sprawnie działającej grupie coś może się zepsuć – mechanizm ‘’zacina się’’ w niespodziewanym momencie. Warto więc co jakiś czas działać profilaktycznie. Oto pomysły na poprawienie efektywności współpracy:
Nie można się łudzić, że uda się uniknąć tarć. Trzeba jednak nauczyć się nimi zarządzać tak, żeby stały się napędem dla twórczej pracy: powinny sygnalizować różny sposób widzenia fundamentalnych spraw, co wzbogaci zespół. Trzeba za to zadbać, żeby nie łączyły się z budowaniem wrogości wśród członków zespołu.
W pracy spędzamy istotną część życia. Dobrze, żebyśmy znali tych, z którymi przyszło nam pracować. To daje podstawy do wzmożonego zaufania i wiary w odpowiedzialność współpracowników za powierzone im zadania.
Inwestycja w aplikacje do zarządzania projektami to pójście z duchem czasu. Nowoczesne technologie powinny wspierać współpracę ludzi – to prawdziwie potrzebna strona innowacyjności.
Efektywność wzmaga się wtedy, gdy dobierając nowych członków zespołu, postawimy na osoby o unikalnych kompetencjach, których dotąd nie było w zespole. To poszerzy jego możliwości.
Czasami trudno jest samemu zdiagnozować problemy, które występują wewnątrz organizacji. Potrzebne jest spojrzenie ‘’z zewnątrz’’. Stąd audyt wykonany przez fachowca może się okazać kluczowy dla kierunku pracy nad efektywnością w zespole.
Pogłębiona umiejętność słuchania i tworzenie przestrzeni do rozmów zawsze są ważne. Warto dać członkom zespołu czas na swobodne wyjaśnienie swoich racji i rozmowę.
Niewątpliwie efektywność współpracy poprawia się wtedy, gdy członkowie grupy czują, że nagradza się ich za lepsze efekty. Nie zawsze musi być to nagroda wymierna – czasem ważna jest już sama pochwała.
Na bieżąco warto wskazywać te nawyki, które szkodzą efektywności współpracy w zespole. Szybka reakcja nie pozwoli na narastanie problemów.
fot. Krakenimages/Unsplash