7 ćwiczeń, które pomogą Ci przywrócić wewnętrzną równowagę

/
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Nasze codzienne sprawy, obowiązki i wyzwania mogą często powodować uczucie przemęczenia, stres i nerwowość. Jak przywrócić wewnętrzną równowagę? Co pomoże utrzymać ją dłużej? Oto 7 ćwiczeń, które Ci pomogą.

1. Kołysanie ciała

To proste ćwiczenie pomoże nam odzyskać wewnętrzną równowagę po stresującym dniu i uspokoić emocje. Wykonać je możemy w dowolnym miejscu (nawet w biurze). 

Stajemy z zamkniętymi oczami (najlepiej na boso) w lekkim rozkroku. Delikatnie uginamy kolana i rozluźniamy barki. Zaczynamy powoli kołysać całym ciałem w prawo i w lewo. Stopniowo zwiększamy zakres ruchu i po jakimś czasie znów go zmniejszamy, aż wreszcie stajemy w miejscu. Po chwili ponownie rozpoczynamy kołysanie, jednak tym razem robimy to nie na boki, ale do przodu i do tyłu. Ćwiczenie wykonujemy przez 3–5 minut.

2. Box breathing – oddychanie pudełkowe

To technika oddychania opracowana dla amerykańskich żołnierzy i policjantów, którzy na co dzień doświadczają dużych stresów. Ćwiczenie to pomoże zrelaksować się po ciężkim dniu i stresujących spotkaniach. 

Bierzemy głęboki wdech przez około 4 sekundy. Następnie wstrzymujemy oddech przez kolejne 4 sekundy. Teraz robimy wydech również trwający 4 sekundy i ponownie wstrzymujemy oddech na 4 sekundy. Powtarzamy cały cykl kilka razy, aż nasz organizm wyciszy się i uspokoi. 

3. Oddech naprzemienny – balancing breathing

Dzięki temu ćwiczeniu skutecznie wyciszymy swój układ nerwowy oraz zniwelujemy stres. Technika naprzemiennego oddechu ma dodatkowo tę właściwość, że balansuje półkule mózgu.

Prawym kciukiem zasłaniamy prawą dziurkę nosa i bierzemy głęboki wdech lewą dziurką. Następnie dowolnym innym palcem prawej dłoni zatykamy lewą dziurkę i wydychamy powietrze prawą dziurką nosa. Cały czas zatykając lewą dziurkę, bierzemy głęboki wdech prawą dziurką. Teraz znów zasłaniamy kciukiem prawą dziurkę i robimy wydech lewą. Ćwiczenie powtarzamy tyle razy, ile chcemy. 

4. Ćwiczenie oddechowe 4-7-8

To technika oddechowa, która pomoże nam zasnąć po ciężkim dniu. Skupiamy się na głębokim i rytmicznym oddychaniu, które pomaga się zrelaksować i uspokaja układ nerwowy.

Robimy głęboki wdech nosem przez około 4 sekundy. Następnie wstrzymujemy oddech przez 7 sekund, po czym wydychamy powietrze ustami przez 8 sekund. Powtarzamy cykl tyle razy, ile potrzebujemy, aby się odprężyć i zasnąć.

5. Oddychanie ujjayi

Ta metoda oddechowa ma pomóc ukoić nerwy, uspokoić umysł i wyciszyć się. Istotnym elementem ćwiczenia jest charakterystyczny dźwięk (podobny do szumu oceanu), który powinien mu towarzyszyć. 

Bierzemy głęboki wdech nosem, a wydychając powietrze, staramy się zacisnąć głośnię (zaciskając mięśnie przedniej części szyi). Obejrzyj poniższy filmik instruktażowy, aby dobrze opanować tę technikę.

6. Koherencja serca

To stan, w którym serce synchronizuje się z oddechem. Pomaga odzyskać wewnętrzną równowagę, zredukować stres i zregenerować ciało.

Stan koherencji serca to od 4 do 7 oddechów na minutę. W osiągnięciu go może pomóc muzyka o specjalnie dopasowanym rytmie. Link z wideo znajdziesz poniżej.

7. Ćwiczenie Wintreberta

To ćwiczenie relaksacyjne wykonujemy, leżąc na plecach, poruszamy kolejno wszystkimi kończynami. Zaczynamy od górnych – głowy, ramion i rąk, a kończymy na nogach i stopach. Możemy wykonywać obroty kończyn, krążenia, bierne opuszczanie lub balansowanie.

Zdj. główne: Conscious Design/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Ostatnie wpisy
Rekomendowane
Jak zostać tłumaczem?
/
Jak zostać tłumaczem?
Nauka języków obcych to Twoja pasja? Zobacz, co możesz zrobić, by zostać tłumaczem.
Psychoterapia a zdrowie psychiczne: Jak radzić sobie z depresją i lękiem
/
Psychoterapia a zdrowie psychiczne: Jak radzić sobie z depresją i lękiem
Psychoterapia może być niezwykle pomocna w radzeniu sobie z depresją, lękami i innymi problemami emocjonalnymi.
Co przyda się do opieki nad leżącym chorym?
/
Co przyda się do opieki nad leżącym chorym?
Nie ma co ukrywać, że opieka nad leżącą osobą chorą jest niezwykle wymagającym zajęciem. Należy jednak podjąć wszelkie możliwe działania, aby zapewnić opiekunowi, oraz osobie chorej jak najwięcej komfortu i udogodnień. Warto więc postawić na pewne rozwiązania, które mogą się okazać zbawienne.