6 zasad skutecznej komunikacji w pracy

/
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Niezależnie od tego, w jakiej sferze pracujesz, Twój wzrost zawodowy zależy od tego, jak dobrze komunikujesz się z ludźmi.

Mowa ciała 

Mowa ciała w 55 proc. odpowiada za sposób, w jaki otoczenie interpretuje Twój stan emocjonalny. Dlatego tak istotne jest wyrażanie pozytywnego nastawienia i chęci współpracy nie tylko słowami, ale też niewerbalnie. 

Nie zapominaj patrzeć w oczy osobie, z którą rozmawiasz. Od czasu do czasu odrywaj jednak wzrok, w przeciwnym razie rozmówcy może się wydawać, że usiłujesz wywrzeć na niego presję.

W czasie omawiania jakiegoś problemu dawaj wyraz swojego zainteresowaniu poprzez zmarszczenie czoła lub podparcia dłonią podbródka.

Zachowuj prostą, a przy tym rozluźnioną postawę ciała. Gestykuluj, żeby lepiej wyjaśnić swój punkt widzenia, i nie splataj rąk na wysokości klatki piersiowej, aby nie demonstrować postawy zamkniętej.

Postaraj się zrozumieć rozmówcę

Wielu ludzi słucha tylko po to, żeby coś odpowiedzieć lub obrócić to, co powiedział rozmówca, na swoją korzyść. Zamiast tego postaraj się zrozumieć, co rozmówca rzeczywiście usiłuje Ci przekazać. To pomocne w zrozumieniu jego potrzeb. Jeśli je poznasz, będziesz mieć możliwość znalezienia właściwego rozwiązania.

Zadawaj otwarte pytania

Ludzie często powstrzymują się przed wyrażaniem swoich myśli. Tymczasem relacje oparte na zaufaniu wymagają znajomości prawdziwych pobudek i aspiracji rozmówcy. Formułuj swoje pytania tak, żeby otrzymać rozwiniętą odpowiedź. Przykładowo: koledzy z pracy irytują się z jakiegoś powodu. Aby im pomóc, warto zadać otwarte pytanie: „Co powinno się zmienić, żeby sytuacja była lepsza?”. Tak postawione pytanie pomoże przekierować uwagę z samego problemu na sposób jego rozwiązania.

Bądź szczery

Szczerość to zasada, którą w ogóle warto kierować się w życiu. Ludzie nie darzą zaufaniem osób, które zachowują się podejrzanie lub czegoś nie dopowiadają. Otaczający Cię ludzie będą mieć do Ciebie więcej szacunku, jeśli będziesz z nimi szczery, nawet jeśli czasem wymagać to będzie przyznania się do błędu. Oczywiście w szczerości należy zachować umiar, żeby nie zranić drugiej osoby.

Umiejętnie przedstawiaj swój punkt widzenia

Formułuj swój punkt widzenia w sposób ugodowy. Przykładowo: szef pyta, co sądzisz o nowej strategii rozwoju, a Ty dostrzegasz w niej wiele słabych punktów. Zamiast mówić prosto z mostu, że pomysł wydaje Ci się kiepski, postaraj się sformułować pogląd tak, żeby wprowadzić do rozmowy coś pożytecznego. Jeśli zwyczajnie poddasz krytyce plan, szef najprawdopodobniej wpadnie w złość i zamknie się na jakiekolwiek konstruktywne komentarze. Lepiej więc powiedzieć tak: „Rozumiem, czym się pan kierował w czasie sporządzania planu. I rzeczywiście może się on okazać użyteczny. Ale niepokoi mnie kilka elementów”. Taką odpowiedzią wyrażasz chęć dialogu, a nie krytykę i kierownik z pewnością to doceni.

Bądź życzliwy i pomocny

Sposób wyrażania się każdego z nas zależy od sfery działalności, poziomu wykształcenia i kultury. Dlatego, gdy wyjaśniasz coś osobie z innego środowiska, używaj przystępnych słów i unikaj żargonu. Wyrażaj się jasno, stosując proste analogie. To bardzo ważne, bo w trakcie swojej kariery z pewnością przyjdzie Ci współpracować z różnymi osobami. Jeśli nie będziesz iść im na rękę, może z tego wyniknąć mnóstwo nieporozumień i błędów. Tymczasem podstawą efektywnej pracy całego zespołu są jasność i wzajemne zrozumienie.

Zdj. główne: krakenimages/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Ostatnie wpisy
Rekomendowane
Wózek 3 w 1 dla dziecka – co zawiera zestaw?
/
Wózek 3 w 1 dla dziecka – co zawiera zestaw?
Dowiedz się już dziś jaki wariant wybrać i jakie są jego zalety.
Na czym polega niedoczynność tarczycy?
/
Na czym polega niedoczynność tarczycy?
Niedoczynność tarczycy – słyszałeś, ale chciałbyś dowiedzieć się więcej? Sprawdź, na czym polega i jakie objawy mogą o niej świadczyć. Postaw na wczesną diagnostykę i nie zaniedbuj swojego zdrowia. Zadbaj o siebie już dziś.
Rusza bezpłatny cykl wykładów „Poznaj Inwestora”
/
Rusza bezpłatny cykl wykładów „Poznaj Inwestora”
Skorzystaj z państwowego programu, który pomoże Ci pozyskać nowych partnerów biznesowych!