Medytacja serca krok po kroku

/
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Dobroczynny wpływ medytacji może odwrócić uszkodzenia w Twoim organizmie, wyeliminować stres oraz uleczyć jego szkodliwe skutki. Zobacz, na czym polega medytacja serca i dowiedz się, jak ją wykonać.

Medytacja coraz częściej nazywana jest lekarstwem XXI wieku. Nauka zaczyna przedstawiać nam jej dobroczynny wpływ dla ciała i umysłu. Pośród wielu rodzajów medytacji znajduje się jej specjalna wersja, skupiająca się na jednym z głównych organów dowodzenia naszego ciała – na sercu. Wiemy, jak istotna jest troska o nasze serce. Teraz znamy sposób, aby dbać o nie za darmo, bez wysiłku i w każdej wolnej chwili. Medytacja serca to droga do wewnętrznej równowagi i poprawy zdrowia. 

Czym jest koherencja serca

Medytacja jest sposobem na osiągnięcie koherencji serca – pożądanego dla zdrowia i równowagi psychicznej stanu, w którym rytm serca synchronizuje się z oddechem. Bicie serca przyspiesza wówczas podczas wdechu i zwalnia, gdy wydychamy powietrze. Organizm w tym stanie odwraca szkody spowodowane przez stres, regenerując całe ciało. 

Jak wykonać medytację serca?

Medytację możesz wykonać w dowolnym miejscu i czasie, kiedy tylko masz chwilę dla siebie i spokojne otoczenie.

1. Usiądź wygodnie w swojej ulubionej pozycji. Wyprostuj plecy i zacznij skupiać uwagę na swoim oddechu.

2. Oddal od siebie wszelkie dręczące Cię myśli. Skup się na oddychaniu. Obserwuj, jaki jest Twój oddech, jakie jest jego tempo. Poczuj temperaturę wydychanego powietrza.

3. Teraz spróbuj pogłębić swój oddech – przy każdym wdechu staraj się wziąć nieco więcej tlenu. Zwróć jednak uwagę, aby oddychanie dalej było dla Ciebie komfortowe i nie wymagało zbytniego wysiłku.

4. Skup swoją uwagę na sercu i jego okolicach. Spróbuj wyczuć bicie swojego serca. Jeżeli nie uda Ci się go poczuć, nie martw się, dalej koncentruj się na jego obszarze. 

5. Jeżeli odczujesz jakiekolwiek doznanie w okolicach swojego serca, przyjmij je ze spokojem i pozwól przeminąć. Nie skupiaj się na nim zbyt mocno. 

6. Pozostań skupiona na swoim sercu. Poczuj wdzięczność za to, że bije, za całą pracę, jaką dla Ciebie wykonuje. Skieruj na nie swoją pozytywną energię, doceń to, co robi dla całego Twojego ciała. 

7. Weź kilka głębokich wdechów i spokojnie zakończ medytację.

Jak długo powinna trwać medytacja? Co może pomóc w skupieniu uwagi?

Początkowe próby mogą być trudne – odsunięcie myśli, wytrwanie w ćwiczeniu może być wyzwaniem zwłaszcza dla przeciążonych obowiązkami i zabieganych na co dzień osób. Nie poddawaj się jednak zbyt łatwo. Gdy uda Ci się oderwać od codziennych czynności i trosk oraz skupić na własnym sercu, będziesz wiedziała, że warto starać się osiągnąć ten kojący stan. 

Medytacja serca podczas pierwszych prób może trwać nawet 3–5 minut. Z czasem, kiedy już osiągniemy nieco większą wprawę, zaleca się przeprowadzać ją w czasie około 15 minut.

W początkowych próbach medytacji pomóc może spokojna muzyka, bez słów, o wolnym tempie. Odpowiednie mogą być np. odgłosy natury czy muzyka z gatunku ambient.

Co osiągamy podczas medytacji?

Medytacja ma na celu połączenie ze swoim sercem, odczucie go i uświadomienie sobie ogromu pracy, jaką wykonuje dla nas 24 godziny na dobę. W ten sposób osiągnąć możemy ów harmonijny stan zwany koherencją, w którym nasze ciało się regeneruje, a umysł uspokaja. To również szansa na odzyskanie równowagi emocjonalnej, wyeliminowanie stresu i osiągnięcie pozytywnego nastawienia.

Zdj. główne: Omid Armin/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Ostatnie wpisy
Rekomendowane
Serce czy rozum, czyli czym się kierować, podejmując najważniejsze decyzje?
/
Serce czy rozum, czyli czym się kierować, podejmując najważniejsze decyzje?
Serce czy rozum? Okazuje się, że podejmowanie trudnych decyzji często zmusza nas do odpowiedzi na to pytanie.
Odkrywaj siebie na nowo. Praktyczne porady na odmienienie codziennych nawyków
/
Odkrywaj siebie na nowo. Praktyczne porady na odmienienie codziennych nawyków
Zmieniaj swoją codzienność dzięki praktycznym poradom, które pomogą Ci odkryć nowe strony siebie. Podpowiemy kiedy, jak i dlaczego warto wprowadzić zmiany w swoje nawyki.
Największy Festiwal Pracy już w przyszłym tygodniu!
/
Największy Festiwal Pracy już w przyszłym tygodniu!
JOBICON odbędzie w formule on-line, a uczestnictwo w nim jest bezpłatne.