Kiedy warto skorzystać z pomocy profesjonalnego coacha?

/
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Popularny od kilku lat coaching spotyka się czasem z bardzo złym przyjęciem i jest postrzegany jako sztuka wmawiania ludziom rzeczy, które przyczynią się do podniesienia ich produktywności w pracy. W praktyce takie oceny nie są do końca sprawiedliwe. Coaching może być bardzo pomocnym narzędziem. Kiedy warto skorzystać z pomocy profesjonalisty?

Czym jest coaching?

Pod określeniem tym rozumiemy rodzaj treningu osobistego, w którym udział biorą klient i jego coach. Obie osoby stawiają sobie na drodze pewien jasno sprecyzowany cel dotyczący zwłaszcza rozwoju zawodowego, lepszej efektywności, poprawienia kompetencji czy wzięcia przez klienta większej odpowiedzialności za kierowanie swoim życiem. Współpraca ma na celu wsparcie klienta przez coacha na drodze do realizacji tych celów. 

Coaching dobry i bardzo zły. Zalety i wady

Dlaczego coaching bywa postrzegany jako kontrowersyjne narzędzie? Z pewnością złą prasę zrobiły mu osoby wykonującego go w nieprofesjonalny sposób, które przebiły się do mediów społecznościowych, co nie jest dzisiaj takie trudne. Wiele zależy jednak od sytuacji i kompetencji samego coacha. Kluczem jest odpowiedzialność i uczciwość na drodze do celu.

Zalety coachingu. Jakie są?

Do największych zalet stosowania coachingu należą:

  • wzrost wydajności coachingowanej osoby w pracy lub życiu codziennym;
  • wyższa motywacja do osiągania swoich celów;
  • pobudzenie zdolności do autorefleksji i lepsza znajomość siebie;
  • uczenie się szybkiego podejmowania decyzji;
  • nauczenie się wprowadzania równowagi w swoim życiu – dotyczy to zwłaszcza właściwych proporcji pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym.
Fot. Amy Hirschi/Unsplash

Kiedy coaching absolutnie nam nie pomoże?

Podstawowym błędem, który popełnia się przy stosowaniu coachingu, jest przekonanie o tym, że ta metoda pomaga w większości życiowych spraw – warto sobie uświadomić, że nawet najlepszy coach nie jest w stanie zastąpić terapeuty i przede wszystkim psychologa. Coaching nie ma na celu zajmowania się przeszłością klienta, jego traumami, bólem lub chorobami. W wymienionych przypadkach należy niezwłocznie udać się do specjalisty.

Coaching nie jest też doradztwem z zakresu dziedziny, w której rozwija się klient. Coach nie ma typowej wiedzy eksperckiej, nie podpowiada też gotowych rozwiązań, ale stara się prowadzić klienta tak, żeby ten sam je odkrywał. Nie jest to również typowy trening, gdzie wcześniej ustala się program szkolenia. 

Rodzaje coachingu. Jakie są?

Wyróżnia się przynajmniej kilka typów coachingu. Może być on indywidualny lub grupowy. Do najpopularniejszych rodzajów należą coaching biznesowy i życiowy. Szczegółowo wyróżnia się:

  • coaching dla top menedżerów – przewidziany dla wyższej kadry zarządzającej;
  • coaching kariery – związany z doskonaleniem swoich predyspozycji na drodze do rozwoju zawodowego;
  • coaching sportowy – przeznaczony dla sportowców;
  • coaching inwestycyjny – wspierający w lepszej alokacji własnych pieniędzy;
  • coaching rodzinny – nastawiony na poprawę relacji w rodzinie;
  • coaching rodzicielski – wspierający w nabywaniu lepszych kompetencji rodzicielskich;
  • coaching zdrowia lub medyczny – w tym przypadku praca przebiega z pacjentami i personelem medycznym.

Ile czasu trwa coaching?

To bardzo ważne: w przypadku coachingu nie mówimy o jednym czy dwóch spotkaniach. Tego typu współpraca zwykle trwa od 3 do 6 miesięcy. Jest to uzależnione od rodzaju celu, który chce się osiągnąć, i indywidualnych potrzeb klienta. 

Dla kogo coaching jest przydatnym narzędziem?

Coaching szczególnie duże korzyści przynosi osobom, które są zmotywowane do poprawienia konkretnych umiejętności i osiągnięcia celów, do których mają prawdziwą determinację. W Polsce najczęściej stosuje się go w przypadku średnich i wyższych stanowisk menedżerskich, ale absolutnie nie ma powodu, żeby korzystać z niego na stanowiskach sprzedażowych. Barierą pozostaje jednak kwestia wydatków na rozwój kapitału ludzkiego, który często bywa uznawany za nie dość istotny. 

Fot. KOBU Agency/Unsplash

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Ostatnie wpisy
Rekomendowane
Jak wybrać odpowiedni pojemnik do przechowywania płynów samochodowych?
/
Jak wybrać odpowiedni pojemnik do przechowywania płynów samochodowych?
Wybierając odpowiedni pojemnik do przechowywania płynów samochodowych, poznaj kluczowe czynniki do rozważenia. Ten artykuł pomoże Ci znaleźć najbezpieczniejszy i najbardziej odpowiedni pojemnik dla różnych typów płynów.
6 pomysłów na wegańskie przekąski do pracy
/
6 pomysłów na wegańskie przekąski do pracy
Kuchnia roślinna sprawdza się także świetnie w formie zdrowych i pożywnych lunchboxów. Dowiedz się, jak je przygotować!
Audyt energetyczny przedsiębiorstwa – jak go przeprowadzić?
/
Audyt energetyczny przedsiębiorstwa – jak go przeprowadzić?
Audyt energetyczny to kluczowy proces, który pozwala na identyfikację i ocenę możliwości poprawy efektywności energetycznej w przedsiębiorstwie.