Popularny od kilku lat coaching spotyka się czasem z bardzo złym przyjęciem i jest postrzegany jako sztuka wmawiania ludziom rzeczy, które przyczynią się do podniesienia ich produktywności w pracy. W praktyce takie oceny nie są do końca sprawiedliwe. Coaching może być bardzo pomocnym narzędziem. Kiedy warto skorzystać z pomocy profesjonalisty?
Pod określeniem tym rozumiemy rodzaj treningu osobistego, w którym udział biorą klient i jego coach. Obie osoby stawiają sobie na drodze pewien jasno sprecyzowany cel dotyczący zwłaszcza rozwoju zawodowego, lepszej efektywności, poprawienia kompetencji czy wzięcia przez klienta większej odpowiedzialności za kierowanie swoim życiem. Współpraca ma na celu wsparcie klienta przez coacha na drodze do realizacji tych celów.
Dlaczego coaching bywa postrzegany jako kontrowersyjne narzędzie? Z pewnością złą prasę zrobiły mu osoby wykonującego go w nieprofesjonalny sposób, które przebiły się do mediów społecznościowych, co nie jest dzisiaj takie trudne. Wiele zależy jednak od sytuacji i kompetencji samego coacha. Kluczem jest odpowiedzialność i uczciwość na drodze do celu.
Do największych zalet stosowania coachingu należą:
Podstawowym błędem, który popełnia się przy stosowaniu coachingu, jest przekonanie o tym, że ta metoda pomaga w większości życiowych spraw – warto sobie uświadomić, że nawet najlepszy coach nie jest w stanie zastąpić terapeuty i przede wszystkim psychologa. Coaching nie ma na celu zajmowania się przeszłością klienta, jego traumami, bólem lub chorobami. W wymienionych przypadkach należy niezwłocznie udać się do specjalisty.
Coaching nie jest też doradztwem z zakresu dziedziny, w której rozwija się klient. Coach nie ma typowej wiedzy eksperckiej, nie podpowiada też gotowych rozwiązań, ale stara się prowadzić klienta tak, żeby ten sam je odkrywał. Nie jest to również typowy trening, gdzie wcześniej ustala się program szkolenia.
Wyróżnia się przynajmniej kilka typów coachingu. Może być on indywidualny lub grupowy. Do najpopularniejszych rodzajów należą coaching biznesowy i życiowy. Szczegółowo wyróżnia się:
To bardzo ważne: w przypadku coachingu nie mówimy o jednym czy dwóch spotkaniach. Tego typu współpraca zwykle trwa od 3 do 6 miesięcy. Jest to uzależnione od rodzaju celu, który chce się osiągnąć, i indywidualnych potrzeb klienta.
Coaching szczególnie duże korzyści przynosi osobom, które są zmotywowane do poprawienia konkretnych umiejętności i osiągnięcia celów, do których mają prawdziwą determinację. W Polsce najczęściej stosuje się go w przypadku średnich i wyższych stanowisk menedżerskich, ale absolutnie nie ma powodu, żeby korzystać z niego na stanowiskach sprzedażowych. Barierą pozostaje jednak kwestia wydatków na rozwój kapitału ludzkiego, który często bywa uznawany za nie dość istotny.
Fot. KOBU Agency/Unsplash