5 ziół skutecznych w walce ze stresem

/
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Wśród naturalnych sposobów walki ze stresem, warto sięgnąć po niektóre z ziół. Jakie zioła skutecznie pomogą zniwelować stres i ukoić nerwy? O tym przeczytasz w poniższym artykule.

1. Berberys

Ten efektowny krzew często pojawia się w ogrodach jako ozdoba. Poza walorami estetycznymi posiada również istotne właściwości zdrowotne.

Jadalne owoce berberysu bogate są w witaminy, minerały oraz korzystne dla naszego zdrowia elementy takie jak: witaminę C, witaminę E, garbniki, berberynę, berbaminę, sole mineralne, karotenoidy i kwasy organiczne. 

Substancje te pobudzają układ nerwowy, mają właściwości przeciwzapalne i przeciwbakteryjne, a także pozytywnie wpływają na koncentrację i nastrój. Dlatego też zioło to jest świetnym sprzymierzeńcem w walce ze stresem, nerwicą oraz problemami ze snem.

2. Dziurawiec

Rosnący na łąkach dziurawiec wykorzystywany był niegdyś jako remedium na melancholię. Współcześnie ma szerokie zastosowanie w medycynie i farmakologii. Dziurawiec bogaty jest w ksantony, flawonoidy, rutynę, kwasy organiczne, a także witaminy A oraz C.

Ma właściwości uspokajające i antydepresyjne — obecna w dziurawcu substancja, zwana hyperycyną, hamuje rozkład serotoniny, której niedobór w organizmie prowadzi do złego nastroju, odczuwania lęku i przygnębienia. Dlatego też dziurawiec często stosowany jest w farmakologii do wyrabiania leków antydepresyjnych.

Warto mieć na uwadze, że dziurawiec wzmaga wrażliwość organizmu na światło. Dlatego spożywając to zioło, lepiej unikać nadmiernej ekspozycji na słońce oraz zrezygnować z solarium.

3. Kozłek lekarski

Kozłek lekarski, inaczej zwany walerianą, jest często stosowanym środkiem na uspokojenie. Słynie również z tego, że ułatwia zasypianie oraz poprawia jakość snu. 

Substancje, którym zawdzięcza swoje pozytywne działanie, to przede wszystkim waltraty oraz olejek eteryczny. Składniki te obniżają aktywność ośrodkowego układu nerwowego, zmniejszają napięcie oraz uczucie niepokoju, wywołując tym samym przyjemny stan odprężenia.

Ponadto, dzięki substancjom takim jak: wolne monoterpeny, kwasy organiczne i związki mineralne waleriana łagodzi również nadciśnienie, bóle miesiączkowe, łupież oraz łojotok.

4. Cytryniec chiński

Jak sugeruje nazwa, cytryniec chiński naturalnie występuje na Dalekim Wschodzie. 

Zioło to posiada całe mnóstwo właściwości zdrowotnych, takich jak: łagodzenie stresu, wzmocnienie równowagi psychicznej, poprawa pamięci i koncentracji. Jego działanie redukuje produkcję kortyzolu (znanego jako hormon stresu) w organizmie. Tym samym, zapobiega odczuwaniu niepokoju, lęku, napięcia oraz rozdrażnienia. Pomaga również w problemach ze snem.

Stosowany regularnie, cytryniec chiński wpływa pozytywnie na odporność organizmu na trudne, stresowe czynniki zewnętrzne.

5. Lawenda

Lawendę aplikować możemy zarówno zewnętrznie, jak i wewnętrznie. Już sam zapach lawendy jest w stanie zadziałać odprężająco i może wprowadzić nas w dobry nastrój.

Eteryczny olejek lawendowy wykorzystać można do przygotowania sesji aromaterapeutycznej, np. wlewając kilka kropel do kominka zapachowego lub skraplając ściany kabiny prysznicowej przed kąpielą. 

W walce ze stresem, problemami z zasypianiem oraz na ukojenie nerwów poleca się napary z lawendy, a także preparaty farmakologiczne zawierające ekstrakt z lawendy.

Zdj. główne: Kevin Doran/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Ostatnie wpisy
Rekomendowane
O czym pamiętać, organizując wakacje na własną rękę?
/
O czym pamiętać, organizując wakacje na własną rękę?
Co zrobić, żeby wakacje organizowane samemu były bezpieczne i udane? Oto kilka sprawdzonych sposobów!
Trzy ćwiczenia, które warto wykonywać rano
/
Trzy ćwiczenia, które warto wykonywać rano
Poznaj aktywności fizyczne, które szybko pobudzą twój organizm po długiej nocy!
Poranna medytacja – na co zwrócić uwagę, aby była efektywna
/
Poranna medytacja – na co zwrócić uwagę, aby była efektywna
Zaczynasz swoją przygodę z medytacją? Oto sposoby, aby jej poranna dawka była efektywna.