Jak się skoncentrować w pracy? Oto najlepsze sposoby

/
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Masz problemy z koncentracją w pracy? Łatwo się rozpraszasz? Poznaj sposoby na skupienie uwagi i poprawę koncentracji.

Problemy z koncentracją zdarzają się większości z nas. Łatwo rozproszyć naszą uwagę mogą powiadomienie w telefonie, kolega z biurka obok, hałas czy nawet własne myśli. Jak temu zaradzić i skutecznie skupić swoją uwagę, kiedy jest to konieczne?

Ustal priorytety

Przed rozpoczęciem pracy ustal, które zadania są najważniejsze do zrealizowania, od których najlepiej zacząć, a co możesz zostawić na później. Mając świadomość tego, jaka ilość zadań Cię czeka oraz które z nich wymagają szczególnej uwagi, łatwiej zmotywujesz się do koncentracji na tych najważniejszych. 

Jedno zadanie za drugim

Multitasking to hasło XXI wieku, jednak prawda jest taka, że mało kto rzeczywiście jest w stanie efektywnie skupić się na kilku zadaniach naraz, zwłaszcza jeśli wymagają one pełnej uwagi i zaangażowania intelektualnego. Przygotowywanie obiadu, rozmowa przez telefon i oglądanie serialu w tym samym czasie nie równa się pracy nad kilkoma wymagającymi zadaniami w programach komputerowych. Dlatego, zwłaszcza przy zadaniach, które wymagają pełnej uwagi, skup się tylko na jednym.

Regularne przerwy

Zbytnie przemęczanie się nie służy koncentracji i efektywności w pracy. Nasz mózg nie jest w stanie przez długie godziny pracować wydajnie nad wymagającym intelektualnie zadaniem. Jeżeli na siłę odmawiasz sobie odpoczynku, tracisz wówczas na efektywności. Dlatego, aby zadbać o dobrą koncentrację i wydajność, inwestuj w krótkie, regularne przerwy. Pamiętaj jednak, że jeśli pracujesz przy komputerze, przerwa oznacza oddalenie się od niego. Ciągłe patrzenie w ekran nie jest odpoczynkiem dla naszego mózgu.

Kontroluj rozpraszacze 

Pewnie, że nie jesteś w stanie kontrolować kolegi z pracy, który akurat przyjdzie do Ciebie z pytaniem i tym samym skutecznie rozproszy Twoją uwagę. Jednak czynniki takie jak Twój telefon, który co chwilę wyświetla powiadomienia z mediów społecznościowych, rozpraszają Cię równie łatwo i znacznie częściej. Dlatego podczas pracy nad ważnym zadaniem wyłącz dźwięki, wibracje i odłóż telefon w miejsce, gdzie nie będzie przyciągał Twojej uwagi.

Podobnie ze stronami internetowymi, które być może odwiedzasz w pracy w ramach krótkich przerw – wyłącz je podczas wykonywania ważnych zadań.

Nie zarywaj nocek

Aby nasz mózg sprawnie funkcjonował, potrzebuje wypoczynku. Mowa o pełnej regeneracji, której każdy z nas potrzebuje po wyczerpującym dniu, aby kolejny rozpocząć w pełni sił i z energią. Dlatego tak ważne jest, aby dobrze się wysypiać. Zarywanie nocek, niedospanie i odsypianie w weekend to gotowy przepis na problemy z koncentracją. Zdecydowana większość z nas, aby sprawnie funkcjonować, potrzebuje co najmniej 7 godzin snu na dobę.

Zadbaj o zdrową dietę

Będąc w kiepskim stanie fizycznym, trudniej skupiać się na zadaniach intelektualnych. Dlatego równie ważne jak sen jest właściwe odżywianie. Regularne posiłki, nieprzejadanie się i spożywanie wartościowych pokarmów, które rzeczywiście odżywiają nasz organizm – to wszystko wpływa na ogólną kondycję fizyczną, a także i psychiczną. 

Przykładowo spożycie zbyt dużej ilości cukrów może najpierw utrudniać nam koncentrację, a następnie spowodować nagły spadek energii. Zatem w pracy szczególnie zadbaj o spożywanie zdrowych, pełnowartościowych posiłków.

Zdj. główne: ian dooley/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Ostatnie wpisy
Rekomendowane
Czym różnią się zaręczynowe symbole miłości: porównanie jednokolorowych i wielobarwnych obrączek?
/
Czym różnią się zaręczynowe symbole miłości: porównanie jednokolorowych i wielobarwnych obrączek?
Przekonaj się, jak różne symbole miłości wpływają na wybór jednokolorowych czy wielobarwnych obrączek zaręczynowych. Dowiedz się, jak kolor może reprezentować emocje i uczucia pary.
7 nawyków, które pomogą Ci w walce ze stresem
/
7 nawyków, które pomogą Ci w walce ze stresem
Stres towarzyszy nam praktycznie codziennie. Jeśli również się często stresujesz, poznaj 7 nawyków, które pozwolą Ci z nim walczyć.
Jak wzmacniać pewność siebie?
/
Jak wzmacniać pewność siebie?
Nie wierzymy we własne siły, poddajemy się, zanim jeszcze nie spróbujemy. Przedstawiamy kilka sposobów, jak skutecznie pracować ze sobą, aby odzyskać pewność siebie.