Jak radzić sobie ze zmęczeniem? Najlepsze sposoby

/
Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis

Utrata energii, niechęć do wstania z łóżka, ciągła senność – to konsekwencje miejskiego życia w biegu i niekończącego się stresu. Jeśli szukasz rozwiązania problemu braku energii, czytaj dalej. W tym artykule podpowiemy Ci, jak radzić sobie ze zmęczeniem.

Zmęczenie szczególnie daje o sobie znać po południu, objawami czego mogą być bóle głowy, całkowita lub częściowa utrata uwagi, a nawet pogorszona ostrość wzroku. Niestety, osoby pracujące dość często borykają się z takimi problemami. Warto jednak znaleźć sposób na walkę z tym stanem.

Upewnij się, że jesteś zdrowy

To normalne, że człowiek jest zmęczony po ciężkim dniu w pracy lub intensywnym treningu. Nie jest natomiast normalne, jeśli jesteś zmęczony nawet w weekendy i nie pomaga odpoczynek. Ale takie przypadki niestety często się zdarzają. Zanim zaczniesz cokolwiek robić, upewnij się, że zmęczenie nie jest objawem większych kłopotów ze zdrowiem. 

Cukrzyca, depresja, problemy z tarczycą, lęk, anemia, a nawet chrapanie to choroby, które powodują nadmierne zmęczenie. Badania u endokrynologa i kilka badań krwi zajmą Ci nie więcej niż tydzień, ale dowiesz się, jaki jest powód złego samopoczucia – czy jest to choroba, czy też wina stylu życia.

Zrezygnuj z kawy

Od dawna mocno zakorzeniona w umysłach wielu ludzi teza, że kawa zwiększa energię, łagodzi senność, a także zwiększa efektywność, jest tylko częściowo prawdziwa. Kofeina faktycznie pomaga aktywować mózg i jest w stanie zwiększyć poziom energii, ale tylko na krótki czas i w niewielkich ilościach. Przekroczenie dziennej normy grozi pogorszeniem ogólnego stanu. Dlaczego? To bardzo proste: kofeina szybko usuwa wodę z organizmu, a odwodnienie z kolei prowadzi do zmęczenia. Faktem jest, że przy braku wymaganej ilości wody w organizmie ciśnienie gwałtownie spada, krążenie krwi zwalnia, co oznacza, że ​​organizm otrzymuje znacznie mniej tlenu, niż potrzebuje. 

Zadbaj o zdrowy sen

To rozwiązanie może wydać się banalne, ale bardzo często się zdarza, że ciągle zmęczone osoby się po prostu nie wysypiają: cierpią na bezsenność, płytki sen lub nie mają czasu na odpoczynek. Zatem spróbuj zastosować poniższe wskazówki do swojej codziennej higieny snu:

  • kładź się spać o stałych porach,
  • śpij w ciemności,
  • śpij w ciszy,
  • śpij w chłodnej sypialni z otwartym oknem (temperatura powietrza 16–18℃),
  • śpij na płaskim materacu i pod ciepłym kocem.

Sposobów na poprawę snu jest o wiele więcej, ale w praktyce niewiele osób przestrzega nawet zasady kładzenia się o stałych porach. 

Fot. Andrea Piacquadio/Pexels

Przyjrzyj się swojej diecie

Dobrze dobrana dieta może pomóc rozwiązać problemy ze zmęczeniem. Aby przestrzegać planu posiłków, regularnie kupuj odpowiednie produkty i najlepiej, jeśli możesz, samodzielnie przygotowuj posiłki. W zdrowej diecie ważne jest odpowiednie zaplanowanie wszystkiego, dzięki czemu zawsze będziesz mieć pod ręką odpowiedni posiłek. 

Stosuj suplementy przeciwutleniające

Jednym z powodów, dla których nieustannie czujemy się zmęczeni, są wolne rodniki. Są to niestabilne cząsteczki, zwykle powstają w wyniku życiowej aktywności, zwłaszcza po wysiłku. Organizm radzi sobie z wolnymi rodnikami, ale ich dodatkową porcję można łatwo uzyskać z otoczenia: z dymu papierosowego, spalin, promieniowania ultrafioletowego itp. Przy zbyt dużej ilości wolnych rodników organizm wpada w stres oksydacyjny, którego konsekwencjami są zakłócenia w produkcji energii, niszczenie komórek, rozwój chorób i przyspieszone starzenie. Przeciwutleniacze to cząsteczki, które przeciwdziałają stresowi oksydacyjnemu, neutralizują wolne rodniki, chronią nasze komórki i przywracają produkcję energii.

Ruch to podstawa

Ruch i aktywność fizyczna zwykle są ostatnimi rzeczami, na które ma się ochotę, kiedy jest się zmęczonym. O jakiej siłowni możemy mówić, skoro na nic nie ma siły? Jednak jeśli trochę się poruszasz, zwiększysz wszystkie procesy zachodzące w organizmie, a co za tym idzie, zwiększysz poziom swojej energii. Okazuje się, że zmęczenie często wywołuje błędne koło: męczymy się i dlatego mało się ruszamy, ale w efekcie organizm rezerwuje mniej energii na ruch i ogranicza jej produkcję. Zatem jest wyjście z tej sytuacji: kiedy prześladuje Cię zmęczenie, zacznij się więcej ruszać.

Masaż

Po ciężkim i męczącym dniu spróbuj wymasować swoje ręce, stopy, szyję i twarz.

Oczywiście świetnie, jeśli ktoś zrobi Ci masaż, ale możesz także kupić specjalny walec gimnastyczny lub masować się piłeczką tenisową, aby rozciągnąć najbardziej napięte partie ciała: szyję, plecy, stopy. Jeśli jesteś tak zmęczony, że cierpisz na bezsenność, nie możesz skoncentrować się na pracy i tracisz apetyt, zapisz się na masaż leczniczy lub relaksacyjny.

Naucz przestawiać się z pracy na czas wolny

Nie należy zabierać spraw związanych z pracą do domu. W czasie wolnym nie sprawdzaj poczty służbowej, nie pisz do kolegów o niedokończonych sprawach lub pytaniach, które mogą zaczekać do jutra, nie wchodź na czat firmowy, jeśli taki masz. Ta zmiana pomoże Ci odpocząć. Najlepszym sposobem na odwrócenie uwagi od pracy jest komunikowanie się z bliskimi. Porozmawiaj z rodziną, baw się ze zwierzętami, zadzwoń do znajomych lub wyślij SMS-a do kogoś, kogo nie widziałeś od lat i zapytaj, jak się ma. Energia bliskich pomoże Ci poczuć się lepiej.

Wypełnij swój dzień pozytywnymi emocjami

Przed zaśnięciem pomyśl o czymś, co następnego dnia sprawi Ci przyjemność. Zapisz się do fryzjera, zrób manicure lub umów się na wyprawę po nową sukienkę. Zdaniem psychologów oczekiwanie na przyjemne wydarzenia sprawia, że ​​poranek staje się łatwy i prawie bezbolesny, ponieważ pewność, że czeka Cię dziś nie tylko rutyna, znacząco podnosi na duchu.

Fot. Zdjęcie autorstwa Andrea Piacquadio/Pexels

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Ostatnie wpisy
Rekomendowane
Odczuwasz lęk przed brakiem telefonu komórkowego? To może być nomofobia!
/
Odczuwasz lęk przed brakiem telefonu komórkowego? To może być nomofobia!
Czujesz presję, aby co chwilę zerkać na telefon? Wpadasz w panikę, gdy gdzieś się zawieruszy? To może być nomofobia!
Mniej znaczy więcej, czyli jak stosować minimalizm w życiu
/
Mniej znaczy więcej, czyli jak stosować minimalizm w życiu
Marzysz o tym, by zostać minimalistą? Zastanawiasz się, jak się do tego zabrać? Przygotowaliśmy dla Ciebie kilka propozycji!
Jakie są sposoby na  leczenie zaburzeń snu oraz leczenie nieszczęśliwej miłości przez psychiatrów online?
/
Jakie są sposoby na leczenie zaburzeń snu oraz leczenie nieszczęśliwej miłości przez psychiatrów online?
Leczenie zaburzeń snu oraz nieszczęśliwej miłości przez psychiatrów online oferuje nowe możliwości dostępu do profesjonalnej pomocy dla osób zmagających się z tymi problemami.