Za każdym razem, gdy nadchodzi czas na zmianę telefonu, zastanawiasz się, czy kupić nowy smartfon z salonu? A może korzystniejszym rozwiązaniem będzie model używany? Przeczytaj poniższy tekst i sprawdź, czym warto się kierować, podejmując tę decyzję oraz na co zwrócić szczególną uwagę.
Powodów, dla których warto kupić używany telefon, jest kilka. Najważniejszy i chyba najpopularniejszy argument to cena. Większość osób decydujących się na zakup używanego smartfona kieruje się właśnie kwestiami finansowymi, a te w przypadku używanego sprzętu są zdecydowanie atrakcyjniejsze. Wybierając tę opcję, można oszczędzić sporo pieniędzy, tym bardziej że pojawiające się na rynku urządzenia są coraz droższe. Za nowy telefon o dosyć standardowych parametrach trzeba zapłacić od ok. 1500 do 2000 zł, a górna granica dla bardziej zaawansowanych technologicznie smartfonów od renomowanych marek praktycznie nie istnieje. Ceny telefonów można przejrzeć na podstawie urządzeń jednego z najpopularniejszych producentów, np. na tej stronie https://komorkomat.pl/5-najlepszych-smartfonow-samsunga/.
Coraz więcej osób podczas zakupów kieruje się nie tylko cenami i własnymi potrzebami, ale także dobrem środowiska. Jeżeli więc prowadzisz styl życia zgodny z nurtem Zero Waste (zero marnowania), zakup używanego sprzętu elektronicznego w postaci smartfona prawdopodobnie wyda Ci się atrakcyjną propozycją.
Argumentem przemawiającym za kupnem używanego telefonu komórkowego są także dane techniczne sprzętu, oczywiście jeśli masz pewność, że osoba sprzedająca jest z Tobą szczera i nic przed Tobą nie zataja. W takim przypadku często bardziej opłaca się kupić używany smartfon dysponujący lepszymi parametrami niż decydować się na inwestycję w całkowicie nowy telefon, który dostępny jest w porównywalnej cenie, lecz nie posiada satysfakcjonującej Cię specyfikacji. Aktualnie dostępne w sprzedaży urządzenia porównasz w serwisie komorkomat.pl.
Decydując się na kupno używanego smartfona od osoby prywatnej, musisz zdawać sobie sprawę z istniejącego ryzyka. A zagrożeń jest co najmniej kilka. Największym problemem jest deficyt wiarygodnych informacji na temat stanu urządzenia. Sprzedawcy niechętnie dzielą się takimi danymi, ponieważ chcą jak najszybciej sfinalizować transakcję z klientem. Kolejnym wyzwaniem jest brak dokumentacji dotyczącej napraw i serwisowania sprzętu, co przecież ma niebagatelny wpływ na decyzję osoby kupującej.
W efekcie, jeśli zdecydujesz się na kupno używanego smartfona, ponosisz spore ryzyko. Oczywiście możesz zweryfikować słowa sprzedającego, oglądając telefon podczas spotkania, ale prawdomównie nie uda Ci się dostrzec usterek wewnętrznych mechanizmów. Kłopotem jest też sytuacja, w której wybierasz przesyłkę pocztową – wtedy w ogólne nie wiesz, jaki sprzęt do Ciebie dotrze. Tymczasem niewydajna bateria bądź nieprofesjonalna naprawa mogą zaważyć na funkcjonalności sprzętu i sprawić, że po kilku tygodniach znów będziesz poszukiwać nowego telefonu.
W przypadku kupna używanego telefonu komórkowego trzeba zmierzyć się także z innym wyzwaniem. Mowa tutaj o braku gwarancji. Kupując smartfon od osoby prywatnej, trudno liczyć na przekazanie obowiązującej gwarancji, co w przypadku nabywania nowych urządzeń jest standardem. Teoretycznie właściciel może zdecydować się na sprzedaż modelu przed upłynięciem terminu gwarancji, lecz nie zdarza się to często. Warto mieć to na uwadze i być świadomym, że w przypadku usterki lub awarii smartfona trzeba będzie ponieść koszty jego naprawy.
Zdjęcie główne: Daniel Romero/unsplash.com