Szacuje się, że w pracy spędzamy aż 2000 godzin rocznie, co przekłada się na 83 pełne dni. Jeśli będziemy zmotywowani do działania, zdecydowanie lepiej będziemy wykonywać swoje obowiązki. Co zrobić, żeby skutecznie zmotywować się do pracy?
Problemy w tym, żeby zmotywować się do pracy, mogą mieć bardzo różne podłoże. Niekiedy są to bardzo poważne trudności, które znacząco wpływają na niższe osiągnięcia lub nawet niemożność utrzymania wymarzonego stanowiska. Zdecydowanie częściej chodzi o drobne utrudnienia. Czasem stoi za nimi chwilowy spadek aktywności spowodowany porą roku, przejściowymi trudnościami rodzinnymi, czy jakąś fizyczną dolegliwością. Jak sobie radzić? Oto 9 pomysłów na lepszą motywację do pracy.
Zamiast chaosu – podział na cele do realizacji. W miejsce chęci robienia wszystkiego jednocześnie – gradacja rzeczy do zrealizowania. Tak wygląda prosta recepta na to, żeby realizować stawiane nam w życiu zawodowym cele. Planowanie pozwala też skoncentrować się na najistotniejszych zadaniach.
Do dyspozycji mamy liczne metody, które pozwolą nam na to, żeby poświęcać na poszczególne czynności w pracy dokładnie tyle czasu, ile jest niezbędnie potrzebne. Sprawne radzenie sobie z przeciwnościami będzie wzmagać motywację – nic tak jej nie sprzyja jak sprawność działania.
Zwłaszcza w dobie pracy zdalnej ta rada jest bardzo ważna. Wykonując pracę z domu, wiele rzeczy może sprzyjać spadkowi naszej motywacji. Mogą być to aplikacje z muzyką, śmieszne filmiki lub nagła potrzeba zrobienia porządków domowych kosztem czasu przeznaczonego na pracę. Trzeba umieć się od tego odciąć.
Przykład osób, którym udało się to, do czego dążysz, zawsze jest bardzo budujący. Dzięki wyszukiwaniu źródeł inspiracji z gazet, telewizji i internetu, zyskujemy tę odrobinę ekscytacji i świeżości, która jest bardzo ważna dla kształtowania wysokiego poziomu motywacji. Łatwiej jest nam też wizualizować sobie ewentualny przyszły sukces i robić więcej, żeby go osiągnąć w prawdziwym życiu.
Praca polegająca na dążeniu do celu osiągalnego w bardzo odległej perspektywie czasowej jest szczególnie trudna. Dlatego tak ważna jest radość nawet z niewielkich sukcesów odnoszonych na drodze do głównego celu. Warto nadać im odpowiednią wagę, umieć się za nie nagradzać i tym samym pracować nad wysokim poziomem własnej motywacji.
Atmosfera w pracy jest jednym z najmocniej oddziałujących na naszą motywację czynników. W sytuacji wiecznej wojny ze wszystkimi nie jesteśmy w stanie czuć się w pracy komfortowo. Chodzenie tam wiąże się ze stresem i wpływa na nas negatywnie. Motywacja spada. Trzeba starać się naprawiać trudne relacje i utrzymywać dobre kontakty ze współpracownikami, bo to leży w naszym interesie.
Tym, co źle wpływa na naszą wydajność i motywację do pracy, jest otaczanie się sprawami zawodowymi na okrągło. To zły pomysł. Trzeba umieć spędzać wolny czas i odpoczywać. Optymalnym wyjściem jest znalezienie sobie ciekawego hobby, które będzie nam dawało odskocznię od tematów związanych z pracą i zarabianiem pieniędzy.
Fatalizm i zrażanie się porażkami w pracy także nie będą sprzyjać dbaniu o wysoki poziom motywacji. Zamiast nich staraj się myśleć pozytywnie i rób wszystko, by zrealizować wyznaczony cel.
Plannery, specjalistyczne programy i wszystko to, co optymalizuje nasz czas pracy, może być pomocne w kontekście utrzymywania wysokiej motywacji do wykonywania swoich zadań. Gdy uczymy się nowych metod i widzimy progres, to zachęca nas to do kolejnych działań.
Fot. energepic.com/Pexels